De omroepen binnen deze samenwerking beschikken over een Programmabeleidsbepalend Orgaan. Hiermee voldoen wij aan de voorwaarden om erkend te worden als lokale omroep.
In 2024 zijn we als samenwerkende omroepen gestart om de bestaande PBO’s te integreren tot een overkoepelend PBO.
Hieronder schetsen we voor u de achtergrond informatie over het PBO. Mocht u hierover nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Laatste PBO verslagen (klik op de link om het verslag te openen):
Omroep NOOS: [2024]
RTV Vechtdal: [2024]
Delta:
Voorwaarden voor Aanwijzing als Lokale Omroep
Om als lokale omroep te worden erkend, moeten we beschikken over een Programmabeleidsbepalend Orgaan (PBO). Dit orgaan bepaalt het beleid voor het media-aanbod van onze lokale omroep en ziet toe op de naleving ervan. Het PBO speelt een cruciale rol in het waarborgen dat ons media-aanbod aansluit bij de behoeften van alle inwoners van de betrokken gemeente(n).
Representativiteit van het PBO
Het PBO moet representatief zijn voor de diversiteit binnen onze lokale gemeenschappen. Dit betekent dat het moet bestaan uit meerdere leden, die elk een belangrijke maatschappelijke, culturele of levensbeschouwelijke stroming in de gemeente(n) vertegenwoordigen. De specifieke stromingen kunnen per gemeente variëren.
PBO-leden kunnen een stroming vertegenwoordigen als zij door ervaring en/of werkzaamheden bekend zijn met de behoeften binnen die stroming. Vaak zijn deze leden afgevaardigden of vertegenwoordigers van een organisatie die actief is binnen een bepaalde stroming in de gemeente. Ook PBO-leden die niet in de betreffende gemeente wonen, kunnen representatief zijn voor een bepaalde stroming in die gemeente.
Wanneer een lokale omroep zich richt op meerdere gemeenten, moet de samenstelling van het PBO een evenwichtige vertegenwoordiging van alle betrokken gemeenten weerspiegelen. Dit kan betekenen dat een organisatie binnen een bepaalde stroming actief is in meerdere gemeenten.
Beperkingen voor PBO-leden
Leden van ons PBO mogen geen nevenfunctie hebben die de onafhankelijkheid van het media-aanbod zou kunnen beïnvloeden. Voorbeelden van dergelijke nevenfuncties zijn:
- Gemeenteraadslid van onze gemeente(n)
- Burgemeester of wethouder van onze gemeente(n)
- Lid van een gemeentelijke commissie
- Behandelend ambtenaar van een procedure waarbij onze lokale omroep betrokken is
- Voorzitter, bestuurslid of medewerker bij een commerciële media-instelling
- Medewerker van een bedrijf waaraan de verzorging van (een deel van) het media-aanbod is uitbesteed
Deze nevenfuncties leiden niet altijd tot beïnvloeding van de onafhankelijkheid. Dit hangt af van de specifieke situatie en van eventuele afspraken die zijn gemaakt om de onafhankelijkheid van de lokale omroep te waarborgen.
Wet- en Regelgeving
De Mediawet 2008 stelt, naast de voorwaarde van representativiteit, geen andere eisen waaraan een PBO van een lokale omroep moet voldoen om erkend te worden. Echter, Stichting NLPO heeft richtlijnen opgesteld in een modelreglement voor PBO’s. Dit modelreglement is beschikbaar via de volgende link: Modelstatuten & overeenkomsten | Stichting NLPO.