‘De ontbrekende schakel van Parijs naar Berlijn’

Stichting Belangenbehartiging Bevaarbaarheid Vecht (BBV) is bezig om een doorvaartroute te realiseren voor de hele rivier. Ze zetten zich hier al zo’n vijftien jaar voor in. Een van de laatste hindernissen lijkt genomen. Het verkeersbesluit van de rivier wordt volgens bestuurslid Ron Nijhof deze zomer aangepast. Hierdoor wordt het mogelijk om met boten dieper dan vijftig centimeter te varen over de hele Vecht.

Volgens de stichting kan dit grote voordelen opleveren op sociaaleconomisch gebied. Zo denken zij dat er meer mogelijk is op het gebied van toerisme. ‘Mensen besteden geld in de regio: ze doen hun boodschappen, kopen bijvoorbeeld kleding en eten in een restaurant. Wij willen deze impuls voor de regio bewerkstelligen.’ 

In de afgelopen jaren is er al veel gebeurd om de droom van BBV te realiseren. Zo zijn er een drietal recreatiesluizen gerealiseerd bij de stuwen van Junne, Mariënberg en Hardenberg. ‘Een paar jaar geleden kon je tot Ommen komen. Op dit moment is er alleen nog een kleine ontbrekende schakel tussen Ommen en Hardenberg. Het gaat maar om een paar kilometer.’ Nijhof noemt het traject met een knipoog ‘de ontbrekende schakel op de doorgaande vaarroute van Parijs naar Berlijn.’ 

De doorvaartroute die de stichting wil realiseren is bedoeld voor boten uit de kleinste klasse, de DM-klasse. Dit zijn boten met een doorvaarthoogte van 2,4 meter en een maximale diepgang van 1,1 meter. Deze boten hebben een brug nodig van minimaal 2,5 meter en een vaargeul van 1,5 meter. De Vecht is volgens de bestuurder overal diep genoeg, dus hier zit volgens hem het probleem niet. ‘Ook bij de nieuwe sluizen moet het allemaal goed gaan.’

Op de Vecht zit op dit moment een verkeersbesluit, waarin staat wat er wel en niet mag varen. Dit besluit wordt afgegeven door het Waterschap, in dit geval twee: Waterschap Drents Overijsselse Delta en Vechtstromen. Tot Ommen gaat dit voor de boten uit de kleinste klasse goed, maar er geldt tot Hardenberg een maximum diepte van 50 cm in het verkeersbesluit.  ‘Wij hebben lang gelobbyd om deze regel aan te passen.’ Dit gaat niet zomaar, omdat hiermee ook het gebruik van de rivier verandert.

Laatste hindernis

Er is nog één brug die nog niet voldoet aan de hoogte, dat is de Voorstraatbrug bij Hardenberg. Die heeft een doorvaarthoogte van 2 meter. Dit was vroeger een ophaalbrug, maar nu een brug met een vast dek. Dit probleem is volgens Nijhof vrij makkelijk op te lossen. ‘Dat is het volgende project waar we ons druk over gaan maken, maar we hebben ons al kenbaar gemaakt bij de gemeente.’

Auteur: Tim Everloo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *