In april vierden Karin en Jan Oussoren het tienjarig jubileum van hun winkel ‘Het Linnenhuys’. Deze bedden- en linnengoedzaak is sinds 2014 gevestigd in hartje centrum van Hardenberg. Zes dagen per week is de winkel geopend voor klanten, maar ze werken ook op afspraak buiten de vaste openingstijden: ‘Wij doen dit werk met heel veel plezier.’
Sinds de opening van hun winkel in bedden en linnengoed tien jaar geleden zijn Karin en Jan Oussoren niet meer op vakantie geweest. Dit jaar veroorloofden zij zich voor het eerst een weekendje weg. Ter ere van de zestigste verjaardag van Karin ging de hele familie naar de Efteling; zoon Tonie met zijn echtgenote en hun twee dochters alsmede dochter Debbie met haar vriendin en Debbie’s dochter. ‘Als je een bedrijf start, dan moet je een klantenkring opbouwen,’ legt Karin uit,’ dan kun je niet zomaar drie weken de boel sluiten. Nu het Linnenhuys een gevestigde naam is en de klanten ons wel weten te vinden, is het iets makkelijker om een keer weg te gaan.’
Van het Westen naar het Oosten
Tonie woont met zijn gezin vlakbij en Debbie is sinds een paar maanden brasserie ‘Fortuin’ begonnen, een paar deuren verderop. ‘We zijn een hecht gezin en komen veel bij elkaar over de vloer. Dat is fijn,’ vindt Karin.
Karin en Jan komen allebei uit Mijdrecht, onder de rook van Amsterdam. Ze leerden elkaar kennen op zondagmiddag in de discotheek en trouwden jong, nu 42 jaar geleden. Karins eerste baan was bij een winkel voor woninginrichting. Jan ging aan de slag bij Akzo Nobel en kwam in deze functie regelmatig in het oosten van het land. Toen hij de kans kreeg om naar dit deel van het land te verhuizen, greep Jan dit met beide handen aan. De keuze viel op Hardenberg: ‘In Hardenberg heb je alles: sportverenigingen, theater en met de trein zit je zo in Zwolle.
Onze kinderen waren tieners toen we naar Hardenberg gingen. Tonie werd lid van de voetbalvereniging en Debbie ging volleyballen. Hierdoor kregen ze meteen een leuke vriendenkring, dat maakte de verhuizing wel makkelijker.’ In Hardenberg waren op dat moment twee beddenzaken. Karin heeft bij beide winkels gewerkt, maar de één na de ander ging failliet. Ze had geen werk en toen ook Jan met een burn out thuis kwam te zitten, ging het roer om bij het gezin Oussoren.
Dromen waarmaken
Karin zegt: ‘Ik wilde altijd al graag een eigen zaak maar er was altijd wel een reden om het niet te doen. Op mijn vijftigste besloot ik, samen met Jan, om die droom alsnog waar te laten worden. We hebben er heel goed over nagedacht. We wilden het anders doen dan andere beddenzaken. In die tijd sloten winkels omdat mensen meer online kochten. Wij wilden terug naar de winkel waar mensen naar toe gaan voor persoonlijk advies en service. Dus geen massaproduct, maar maatwerk. En dat slaat aan, dat is inmiddels wel gebleken. Mensen kunnen bij ons terecht voor een bed, matras, dekbed, hoofdkussen en linnengoed, het totaalpakket. Wij verkopen niet online maar wel door heel Nederland.’
Slaapvak
Karin verdiept zich al jarenlang in het ‘slaapvak’, zoals zij dat noemt. Bedden en matrassen hebben natuurlijk alles te maken met slapen. Toen Karin begon in de jaren ’80, waren de matrassen heel hard. De heersende opvatting in die tijd was dat mensen op een zo stevig mogelijk matras moesten slapen. Er waren nog geen fysio- en ergotherapeuten die hun advies gaven over de optimale slaaphouding. ‘De tijden zijn veranderd,’ aldus Karin ,’ we weten nu dat een matras het lichaam moet ondersteunen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de schouders en heup van iemand die op zijn zij slaapt, moeten wegzakken in het matras. Maar de holte daartussen moet juist door het matras worden opgevuld. Als het lichaam niet voldoende wordt ondersteund, blijven de spieren aan het werk om de verkeerde houding te corrigeren. Je hersenen geven steeds seintjes af waardoor je onrustig slaapt. Dan bereik je de diepe slaap niet. Je lichaam herstelt niet goed want je rust niet goed uit.’
Klachten en oorzaken
Mensen die met vermoeidheids- en stressklachten en pijn in nek en schouders bij een fysiotherapeut aankloppen, denken niet meteen aan een matras als oorzaak van die klachten. Jan zegt; ‘Ook de fysiotherapeut vaak niet. Die behandelt de persoon maar lost daarmee de oorzaak niet op. Wij geven informatieavonden voor fysiotherapeuten. We laten dan zien hoe wij een matras en hoofdkussen aanmeten en hoe dit klachten kan voorkomen. We proberen samen te werken met fysiotherapeuten en van ze te leren. Als we denken dat bepaalde klachten bij klanten niet met een ander matras kan worden opgelost, dan sturen we ze door. Omgekeerd gebeurt dat ook.’
Iedereen is uniek
Het aanpassen van een matras is maatwerk. Karin en Jan kijken naar de contouren van een lichaam: hoe breed is de schouder, hoe lang is de nek, hoe zit het met de holling in rug? Waar zitten eventuele klachten? Heeft iemand een chronische aandoening zoals reuma, Parkinson of een spierziekte? Voor elk individu wordt er een oplossing gezocht. Jan zegt: ‘We gaan bij mensen thuis kijken wat voor bed ze hebben. We kijken naar de bodem, vering, dekbed en het oude matras. Hoe liggen mensen op dat matras en hoe ondersteunt het? Hebben mensen een topper bovenop het matras? Soms hoeft niet het hele bed of matras vervangen te worden, maar is het voldoende om een nieuwe topper aan te schaffen. Ook het hoofdkussen moet bij je lichaam, slaaphouding en matras passen.’
Een eigen matras
Om voor elke klant een passend matras te kunnen leveren, werken Karin en Jan samen met een kleine matrassenfabrikant in Arnhem die hun eigen ‘Linnenhuys-matras’ maakt. In de winkel in Hardenberg zijn een aantal meest verkochte matrassen aanwezig om te ‘proberen’, maar het uiteindelijke matras wordt na uitgebreide analyse voor iedere klant aangepast besteld. ‘Alles in het matras is van hoge kwaliteit,’ aldus Jan,’ dat verlengt de levensduur. Lekker liggen op een matras is niet voldoende. Het matras moet écht bij je passen.’
De koffie is klaar
In de winkel staat een koffietafel waar klanten kunnen aanschuiven. Het assortiment babyspulletjes, van slaapzakken tot badjasjes zorgt ook voor aanloop. Het textiel kan geborduurd worden met een tekst naar keuze. Ook dat doen Jan en Karin zelf. Ze zetten vaak een kraampje voor de deur dat mensen trekt. Die gezelligheid, daar houden ze van: ‘Iedereen kan hier binnenlopen voor een kop koffie. We leren graag nieuwe mensen kennen.’
Auteur: Ageeth van der Lee